تشکیل انجمن فرهنگی در کمیته ملی المپیک برای نخستین بار از سوی صالحی‌امیری انجام شد/ معرفی جام سه هزار ساله ارجان به جهان در المپیک توکیو

یک پژوهشگر هنر به دغدغه‌های فرهنگی و میراثی وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره و طراحی جام ارجان و معرفی آن در المپیک ۲۰۲۱ توکیو را از نمونه‌های موفق عنوان کرد.

اردشیر صالح‌پور پژوهشگر هنر و فعال هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا به دغدغه میراثی و فرهنگی صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: در المپیک ۲۰۲۱ توکیو زمان ریاست آقای صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک اتفاق مهمی رخ داد، به دلیل علاقه او به مقوله فرهنگ برای نخستین‌بار کمیته فرهنگی متشکل از اهالی فرهنگ، هنر و میراث تشکیل شد.

او با اشاره به اینکه از یک فرصت بین‌المللی در راستای معرفی فرهنگ و تمدن کهن ایرانی به جهان استفاده و جام ورزشی، نمایشی سه هزار ساله ارجان طراحی شد، افزود: ما باستان‌شناسی را به ورزش و المپیک جهانی وصل و شعار تبدیل فرهنگ محلی به ملی و ملی به بین‌المللی را عملیاتی کردیم.

صالح‌پور با بیان اینکه ما ملت صاحب تمدن و فرهنگ هستیم، افزود: از این سرمایه و اندوخته و میراثی که نیاکانمان برای ما به یادگار گذاشته‌اند باید در مسیر شناخت و پیوند با گذشته و نسبتش با امروز و آینده استفاده کنیم.

تشکیل انجمن فرهنگی در کمیته ملی المپیک برای نخستین بار از سوی صالحی‌امیری انجام شد/ معرفی جام سه هزار ساله ارجان به جهان در المپیک توکیو

این پژوهشگر هنر تصریح کرد: نباید به میراث به‌عنوان یک مقوله مرده، گلخانه‌ای و آرشیوی نگاه کنیم، بلکه این میراث باید به طور داینامیک و فعال در زندگی ما تداوم داشته باشد و به حیات خود را ادامه دهد و جزو خرده فرهنگ زنده شهری، ملی و بین‌اللمللی قرار گیرد.

صالح‌پور با بیان اینکه برای جهانی شدن نخست باید ایرانی بود، بر اهمیت شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و معرفی آن در مناسبات جهانی تاکید کرد.

او به مانایی و زنده بودن فرهنگ ایرانی اشاره و برای آن سه ویژگی انعطاف‌پذیری، تعاملات فرهنگی و هویت ملی را برشمرد و گفت: این سه عنصر اگر باهم جمع شود به انسجام ملی ما کمک می‌کند. شناخت فرهنگ گسترده این سرزمین و تمدن کهن موجب احیای هومیت ملی می‌شود و عزت ملی نیز از طریق شناخت و پیوستگی با گذشته حاصل می‌شود.

این کارشناس هنرهای نمایشی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی بهترین زمینه برای رشد حیات فرهنگی یک جامعه است، به گستردگی سپهر فرهنگی ایران اشاره و بر لزوم داشتن استراتژی و نگاه کلان فرهنگی در راستای معرفی این سپهر فرهنگی جدا از مرزهای سیاسی تاکید کرد و افزود: ایران در حوزه تمدن شرق سهم زیادی را به لحاظ فرهنگی و تمدنی دارد و میراث‌فرهنگی در راستای این استراتژی فرهنگی باید حرکت کند.

صالح‌پور با بیان اینکه این فرهنگ را باید وارد مبلمان شهری و زندگی روزمره کنیم، ادامه داد: قرار نیست موزه‌ها تنها حافظ اشیا باشند، بلکه دانش، حکمت، ساخت و آموزه‌های این اشیا باید در فرهنگ موثر جامعه تسری و تداوم پیدا کند.

این پژوهشگر هنر طراحی جام ارجان و معرفی آن در المپیک ۲۰۲۱ توکیو را تجربه‌ای مثبت در این راستا عنوان کرد و افزود: این جام سه هزار ساله که سال ۱۳۶۱ در ده کیلومتری بهبهان کشف شده به معنی جام زندگی و دارای نمادهای بسیار ورزشی از جمله بازی الختر، چوپا، قایق‌رانی است. این جام یک جام پنج لایه بوده که در لایه چهارم عمدتا هنرمندان و ورزشکاران بودند و ورزش‌نمایش را به نمایش می‌گذاشتند.

او ادامه داد: اصل این جام را از موزه ایران باستان گرفتیم و براساس آن جام برنزی را طراحی کردیم و به همراه یک کتابچه به ۵۰ کشور که در المپیک شرکت کرده بودند به‌عنوان یک نماد ورزشی سه هزار ساله ایرانی اهدا کردیم.

این پژوهشگر افزود: با ارائه این جام نشان دادیم ورزش در کشور ما قدمتی دیرینه دارد و ما ورزش، هنر و فرهنگ را سه هزار پیش داشتیم در حالی که المپیک محصول یونانیان ۲۵۰۰ ساله است. این همان استراتژی است که می‌تواند میراث ما را از گورها به ابعاد جهانی برساند.

صالح‌پور با بیان اینکه اینگونه ابتکارات می‌تواند میراث ما را زنده و معرفی کند، ادامه داد: میراث‌فرهنگی در تمامی ابعاد می‌تواند به تشخص و هویت فرهنگی ما کمک کند و جوان ایرانی با این فرهنگ آشنا شود و از آن حمایت کند.

او با اشاره به اینکه فرهنگ تنها به جا مانده‌ها نیست، بلکه به یادمانده‌ها نیز هست، تصریح کرد: چنانچه اتکا به سرمایه فرهنگی و مواریث ملی در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی قرار گیرد بسیار می‌تواند رهگشا باشد.

این نویسنده به تجارب صالحی‌امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این تجربه موجب شد که زمان ریاست در کمیته ملی المپیک تنها به ورزش جسمانی توجه نکند، بلکه در کنار آن میراث‌فرهنگی ایران را به جهانیان معرفی کند.

صالح‌پور ابراز امیدواری کرد با حضور صالحی‌امیری در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همین رویه به تمامی سطوح تسری پیدا کند و میراث ما در مبلمان شهری نیز دیده شود.

او با اشاره به اینکه ما باید زمینه را برای شکوفایی و تولید آثار هنری در دوره معاصر داشته باشیم، افزود: قرار نیست ما فقط در گذشته باقی بمانیم، ما هم باید برای آیندگان میراثی به یادگار بگذاریم و این به معنای تداوم فرهنگ است که ما از میراث کهن الهام می‌گیریم برای امروز و آثاری را به جا می‌گذاریم برای آیندگان. این رویه‌ای است که می‌تواند در میراث موثر باشد و امیدواریم آقای صالحی‌امیری آن را در دستور کار قرار دهد و این همکاری که در کمیته ملی المپیک داشتیم نوید را به ما می‌دهد که ذوق چنین کارهایی را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403053001727
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha